diumenge, 8 d’agost del 2021

VIA "ESPERIT LLIURE" 215m, 6b (V+ obl.), A LA PUNTA DE LA VINYOLA, PORTÉ PUYMORENS.

APROXIMACIÓ: podem aparcar el cotxe al Col de Puymorens (si anem amb 4x4 es pot avançar una mica més). Vorejar el pic de la mina per la seva falda. Intentar evitar tota la estona la pedrera per la seva dreta. Camí fitat, encara que no tota la estona ben marcat. Unes dues hores (menys amb 4x4).

MATERIAL: joc de friends fins al C3 + empotradors. La ressenya diu de repetir mitjans, nosaltres vam repetir verd i vermell, i finalment no els vam fer servir. Això si, els vam anar gestionant. Si es vol anar més tranquil, anirà bé portar tot el que diu el croquis.

*Foto del camí de l'aprox, via i descens. Extreta del blog de Joan Asín (joanasin.blogspot.com). *La via és la del centenari, però van molt juntes.

L1 (6a, 35m): entrada per diedre fisurat, mica a mica la fisura s'enxampa. Molt guapo, però curt! Quan s'acaba, trobem una placa que si s'escala per la dreta la roca està una mica trencada, i per la esquerra va a buscar una fisura horitzontal que ens permetrà travessar cap a la dreta. Aquí trobarem el pas més complicat del llarg (no el vam poder fer en lliure cap dels dos ja que el dia abans havia plogut i vam trobar un riu vertical). Però està molt ben protegit amb dues expansions. Després d'aquests passets, ja amb una fàcil trepada anirem a trobar la R1(rapelable).

Entrada a la via. Per ser agost, tenim fred i tot!!

L2 (V+, 55m): començem per placa ageguda, molt fàcil i agraïda protegida per tres expansions. Seguim al recte per un diedre on trobarem algun passet fins entrar de ple en un diedre molt bonic. Anirem trobant algunes expansions, però podrem posar flotants també. A la sortida del diedre, trobarem un pas més complicat, protegit per un parabolt. Una vegada superat, anirem en lleu tendència a la dreta en busca de la R2.

Inici del L2.

Diedre de L2, molt bonic!

L3 (6b, 20m): sortida a bloc, dues xapes amb regletes petites però que es deixa fer prou bé. Un cop superat el bloc, trobarem un pitó i farem travessa cap a la esquerra. Després de xapar algun bolt més, seguirem al recte i trobarem ràpidament la R3.
Pèssima foto de l'inici del L3. Seguim les expansions que ens queden a la esquerra.

L4 + L5 (6b, 55m): primers passos de fisura molt molt guapos, on entren friends a discrecció. Un cop superada, trobem una bavaressa amb fisura més petita, protegida primerament per un pitó i després un bolt (es pot protegir entre els dos amb un Camalot del 3). Passos atlètics i molt disfrutons. Una apretadeta més ja ens portarà a una petita repissa on tindrem un bon descans. A partir d'aquí, anar seguint un sistema de fisuretes molt disfruton de escalar. Escalant de primer, no vam trobar la R4 del croquis i vam anar tirant i seguint els parabolts que trobàvem (amb força distància) i un pitó, i vam acabar a la R5, quedant una tirada fenomenal però amb una mica de fregament. Després vam veure que la R4 quedava una mica a la dreta després de la 3ª expansió del llarg.
Inici del L4 + L5

L6 (6a, 30m): llarg que no té cap tipus de pèrdua, dues fisures paral·leles, pràcticament netes on entren els friends i tascons al gust. És preciós el llarg, la única pega és que podria tindre 20 metres més jejej. La fisura es va fent grossa i a dalt de tot trobarem una expansió (visible des de la R). Un cop xapada, seguir en recte per sortir de la placa. Un cop passada, seguir uns metres en lleugera tendència a la dreta per trobar la reunió. (Abans de la R, vam trobar una expansió i un pont de roca en terreny ja molt fàcil).

Brutal L6!!

Un cop a la R6, seguir cap al cim per terreny d'aventura però molt fàcil. Vigilar amb la caiguda de blocs, encara que la roca és força bona. És força evident el camí i no té cap pèrdua.
R6, molt xula la via!!

Descens: baixar per la canal que formen les puntes de la vinyola amb la Valleta. Canal ampla, amb trams de tartera. Des de baix de la canal, desfer el camí de la aproximació fins al cotxe (unes 2h).

Moltes gràcies als aperturistes i els reequipadors per la via, per la neteja de les fisures i dels blocs! Hem aportat una mica netejant algun bloc també, segur que el pas de futures cordades la faran una clàssica de la zona! Molt bona!