dilluns, 9 de setembre del 2024

VIA PELAROQUES, CARA EST VALLETA, PORTÉ PUYMORENS.

VIA PELAROQUES, 205m, 6C+ (6A+/A1 obl)

*Les fotos i descripcions de la via s'han realitzat durant la apertura de la mateixa. Via oberta el 7/08/2024.

APROXIMACIÓ: podem aparcar el cotxe al Col de Puymorens (amb 4x4 es pot pujar una mica més per les pistes de la mateixa estació. Un cop passat l'embarcament del telecadira de la mina i un parell de revolts més amunt, ix un caminet fitat cap a la esquerra (est) en direcció les parets, el qual voreja el pic de la mina per la seva falda. Cal seguir aquest camí fins que, creuada una tartera de pedra grossa ens deixa al peu de la Vinyola. En aquest moment, nosaltres seguiriem una mica més fins vorejar la valleta i pujar per la canal que remonta per el seu vesant est. Remuntariem la canal deixant el peu de via de l'esperó NE i seguiriem pujant uns metres més fins trobar el diedre d'inici de la via. Visibles dos parabolts. Un total de 2h si deixem el cotxe al Coll.

MATERIAL: joc de friends fins al C4 (empotradors opcionals) + 10 cintes (aprox). Doble corda de 60 en cas de rapelar la via. Reunions equipades per rapelar.

ORIENTACIÓ: Est, encara que no oblidem que estem a la nevera de Porté. A l'estiu, passat el migdia pot fer fresca, i al sol s'està prou be.

CROQUIS:

Croquis fet per el Ferran

L1: inici del diedre entretingut que podria ser 6a+/b. Dues xapes a l'inici on es poden posar algunes coses entre mig. Seguir pel diedre i una mica més amunt, una petita travessa cap a la dreta, ens porta a un altre diedre que ens acaba abocan a la reunió. Força còmoda. 2 parabolts amb maillon. 40m.

Ferran obrint el L1

L2: inici per un diedret fisurat que et permet escalar en bavaresa. Molt estètic i fàcil. Seguirem per lo evident per un diedre molt fàcil, fins que trobarem una altra xapa que ens indica la canal a seguir. No té cap pèrdua fins trobar la reunió. També prou còmoda. Uns 40m. V+.

Nico obrint el L2

L3: segurament el llarg estrella de la via. Inici en tendència a la dreta per afrontar la placa vertical. Els bolts van indicant el camí encara que la escalada va fluctuant a dreta i esquerra, navegant per la placa. Encara que tinga força bolts, s'haurà de posar alguna cosa també. Reunió còmoda encara que no tant com les anteriors, no equipada per rapelar. Llarg d'uns 30m, 6c+?.

Ferran obrint el L3

L4: inici per un diedre desplomat que li dona tota la dificultat al llarg. És per a aquest llarg que es pot fer servir el C4. Un pas una mica difícil (6b) o passar en artificial (A1). Un cop superat, seguir en tendència a esquerres fins una repissa molt gran on trobarem la R4. Equipada per rapelar.

Nico obrint el L4

DESCENS: el més recomanable seria realitzar tres rapels de 50 + 40 + 40. Una altra opció és arribar fins al cim de la Valleta amb una tirada més d'uns 50-60m, terreny fàcil no equipat, i baixar per la canal entre la Valleta i la Vinyola. Un cop a baix, desfer el camí de la aproximació.