diumenge, 2 de juny del 2024

CIELO E INFIERNO, TOSSAL DE LEVANTE, PONOIG (6c/A2e), 6B obl.

CIELO E INFIERNO, TOSSAL DE LEVANTE, PONOIG

CROQUIS

APROXIMACIÓ:

Des del pàrquing del Ponotx, nosaltres vam seguir per la senda que puja per la esquerra del barranc direcció el tossal. Vam seguir la pista fins estar al davant de la paret on un corriol xicotet baixa (i despres puja) a buscar el peu de via. És clau trobar l'inici de la via on hi ha una olivera molt característica.

Altra opció pot ser anar per dintre del barranc, com si s'anara al sector de Ponotx centre o las Hadas, creuar tot el ponotx, passar el coll dels ràpels i seguir per sota del Tossal fins trobar el peu de via. Però pensem que és una aproximació menys còmoda i possiblement més llarga també (i no es fa tant a l'ombra).

MATERIAL: el que diu a la ressenya és molt adequat, afegiriem els dos estreps, i una ungla i la tramposa poden ser útils. Diria que vam portar unes 16 cintes, sobretot per el llarg d'artificial. Diriem que els bolts inox no son mètrica 12, sinó del 10.

LA VIA:

L1: llarg curt però intens. Es pot posar alguna cosa abans de la xapa i després. No és expo encara que s'ha d'anar gestionant. Pensem que apretonet per al grau que marca el croquis. Montar la reunió més amunt de la olivera, bolts. (20m, 6a+). A la esquerra d'aquesta entrada a la via es pot llegir "Los Gómez". Sembla més fàcil però no te cap assegurança. No sabem perquè està aquesta inscripció si "Los gómez" en un principi entra més a la dreta...si algú ens ho explica ho agrairem!

Galahad al L1 (es veu la característica olivera)

L2: les assegurançes que marca el croquis estan prou ben reflexades. Llarg que ens fa fer batallar algo més del que hauria. Ojo, la roca a pesar de ser prou bona hi ha algun moment que no ho és tant, sobretot al primer desplomet. No anar a buscar una fisura/bavaresa a la dreta del pont de roca. Uns 25m, 6c, reunió còmoda i amb bolts.

Nico en el L2

L3: inici per una plaqueta i en seguida comença la festa de l'artifo. Passos en que es van intercalant pitons, bolts, ponts de roca...algun passet queda un poc llarguet, la tramposa podria ser útil. També depén de la traça de cadascú...Diria que no vam posar res, un bon grapat de cintes. En la ixideta del desplom, hi ha un pas llarg o es pot posar una ungla. Després, seguir en tendència a esquerres per trobar la còmoda reunió amb bolts. (A2e, 25m).

Galahad en el sostre del L3

Ixida del sostre

L4: llarg curtet, potser trobem algun bolt a l'inici del llarg que no ix en el croquis. És un llarg curtet, passar un primer desplomet on si ho fem en artificial un friend pot fer el pas més còmode. Després, una travessia a esquerres per finalment, després d'un parell de pasos en artificial també (vam gastar la tramposa), ens col·loquem sota un sostre. La reunió queda a la esquerra, dos bolts, molt còmoda. (A1/e, 6a, 20m).

Nico en el primer Artificial del L4

L5: llarg molt xulo, comença en travessia fàcil cap a la esquerra alternant bolts i ponts de roca. Després es redreça un poc amb alguns passos amb xorreres i, seguint amb tendència a esquerres s'arriba a una torreta en la que es monta una còmoda reunió, amb bolts.

Molt fotogènic el L5

Nico recuperant el llarg

L6: llarg boníssim amb una roca d'escàndol! No té expansius però amb el que hi ha i el que es pot posar queda molt ben arreglat. Superat el diedret, no anar molt a la esquerra, més bé buscar d'anar al recte en direcció a la bòveda que s'intueix on hi ha la reunió prou còmoda. Llarg preciós (uns 35m, 6b).

Inici L6

Final L6

L7 (Directa al Cielo): altre llarg d'escàndol! Més difícil que l'anterior, sobretot un pas algo més obligat a mitat del llarg. Crec que el pas en aïllat no deu ser més de 6a+/6b de bloc, però s'ha d'escalar!! Roca brutal i toca ballar per les plaques del tossal. (30m, 6c).

L8 (Directa al Cielo): altre espectacle de llarg. Diedre protegit amb pots de roca amb uns cantos d'espanto! Arribats a un pitó hi ha dues opcions: seguir recte per un diedre o virar a la esquerra a buscar una fisura amb molt de canto. Evidentment, si hi ha canto per ahi que vam tirar. Després, es torna a la dreta per acabar ixint per un pas a bloc ja fins a les rampes finals. El segon pitó de la ressenya no el vam trobar, i el 6c+ de la guia tampoc. Pensem que, amb la variant que vam fer, el 6b quadraria més.Última reunió, crec que bolt + pont de roca, uns 40m.

Una llàstima no tindre fotos de les dues últimes tirades....són espectaculars!

DESCENS: caminant, dirigir-se cap al torrent que separa la Torre d'Enmig (Ponotx) del Tossal de Levante, i, al final d'aquests, buscar la línia de ràpels (15m) + (60m). Una volta en terra es pot tornar per la falda del Ponotx, o anar a desfer el camí de pujada.